torsdag 31 mars 2011

LCHF mm

Hemma från Paris. Vilken stad, vilken fantastiskt stad! Hade gärna stannat längre om det fanns ekonomi till det. Hem och spara ihop ny reskassa är det som gäller.. :). Och en liten sak, åk inte till Paris om ni försöker vara nyttiga - worst idea ever! Grovt bröd och "vanlig frukost" finns inte på långa vägar. Hotellfrukosten, som vi bara åt en dag av 4a, bestod av crossaint, baguette, smör, honung, nutella och varm choklad. Det ni! Inget för en hurtbulle ;). Och lite disciplinproblem som jag ha ibland så åt jag så jag storknade. Vi åt verkligen allt och hela tiden. Bakelser, kakor, godis, chips, pannkakor med nutella, massa crossainter mm mm. Gott var det, men i själen känns det lite. Och på grund av detta har jag tagit ett beslut....

LCHF. Jag har läst en hel del om denna kost (vill inte kalla det en diet då det är mer som en livsstil) och följt en jättebra lchf-mat-blogg väldigt länge. Nu känner jag mig så långt ner i skorna och vet inte riktigt hur jag ska hitta tillbaka till "min vikt" och hur jag ska bli disciplinerad igen. Jag måste göra något utöver det vanliga alltså. Och av alla de olika koster som finns så tycker jag nog lchf verkar vara den som är nyttigast och bäst. Någon som läser min blogg och som har något att tycka till om detta? Någon erfarenhet?
Jag känner verkligen hur plufsig jag har blivit. Vänner verkar inte se någon skillnad, men JAG känner det, och det får mig att må sådär. Förändring tack!

Jag har iaf gått upp ca 5 kg sen jag kom hem från Asien. Som jag tidigare skrivit så gick jag nog upp 1-2 kg när jag var där och resten har jag gått upp sen jag kom hem. Jag har verkligen inte kunnat sluta äta när jag väl börjat. Haft mer sug än någonsin och det är så frustrerande! Att jag gick upp vad jag gick upp under tiden jag var i Asien är helt OK, rättare sagt så är ja väldigt nöjd med det med tanke på vad jag åt och drack där nere. Men att jag har gått upp dessa kg sen jag kom hem känns inte okej.. Jag vill bara bli motiverad och köra på stenhårt som jag gjort innan. Sen är det lite extra jobbigt när inte knäna vill som jag, och att jag inte kan köra på fullt ut.

Slet föresten till i knäet i tisdagskväll när vi sprang för att hinna med sista stadsbussen hem (hur dum får man vara att springa i en asfalterad trappa med stövlar?!) vilket gjort att jag knappt kunnat cykla, gå i trappor eller ens gå upp för en trottoarkant - jävligt ont har jag haft alltså! Idag känns det lite bättre och jag har kunnat gå en långpromenad. Men, spinning och crosstrainer har jag fått hålla mig borta ifrån. Kanske jag testar på något i morgon...

Så, det var lite om detta. Jag kommer skriva mer om lchf, om hur jag tänkt och hur jag ska lägga upp allt. Detta var bara lite att känna på så att ni vet lixom... :). Godnatt!

Kan ju berätta hur mina matintag sett ut idag:

Frulle: Lite paprikakeso och 2 kokta ägg med kaviar
Mellanmål: Naturell yoghurt med kanel
Lunch: Fetaostsallad med lite Emilskinka till
Mellanmål: 3 st ost&skinka-rullader
Middag: Kyckling&baconsallad

Mkt god mat alltså - knappt några kolhydrater. Gött!

4 kommentarer:

  1. För mig funkar det att hålla igen på kolhydraterna när jag vill gå ner i vikt. Massor av proteiner, bra fett men även grönsaker för att få i sig vitaminer/mineraler tycker jag är bästa dieten. Tycker det ser ut som om du äter helt rätt!

    Låter även helt fantastiskt gott i Paris, men förstår att du är taggad att ta tag i vikten nu. Kommer säkert gå bra! :)

    P.S. Jag är i v.31 nu. Barnen klarar sig om de föds nu, men kommer behöva vara kvar på sjukhus ett tag. Hoppas att de stannar i magen minst 2 veckor till.. D.S.

    SvaraRadera
  2. Håller med Anna. Det funkar för mig med ;)

    Vad härligt med Paris! För mig blir det Tyskland på måndag. ;)

    SvaraRadera
  3. Så fort du är igång med ditt vanliga rörelsemönster ger det sig! Njut! :D

    SvaraRadera
  4. Vad spännande med en ny "diet", ska bli kul att se hur det funkar med träningen och vad du får för resultat!:) Men var försiktig med ditt stackars knä!:(

    SvaraRadera