onsdag 11 maj 2011

Kroppsammansättningsmätning

Blev spinning både igårkväll och i morse. Jisses vad svettigt det var! :). Nu börjar det bli så varmt där inne så svetten rinner av en - love it! Finns inget bättre än ett riktigt svettigt träningspass. Man vill känna att man lever lixom. Och på grund av att det var så härligt igår var jag tvungen att göra om det idag.

Var även och gjorde en kroppsammansättningsmätning på gymmet igår. 13 månader sen sist, inte riktigt tanken va.. Tanken är att göra det en gång i halvåret men tiden har lixom sprungit förbi och det var inte blivit av. Gått upp ett par kg sen förra året men hade exakt samma mängd muskler i kroppen. Det blev jag chockad över! Med tanke på min dåliga träning under slutet av förra året och början av året (när jag var ute och reste), och att jag dessutom inte kör någon styrka alls nu, så blev jag lite förvånad. Men det är ju skitbra! Glad och nöjd över det.

Men detta betyder ju därför att jag gått upp ett par kg fett. No worries. Jag är inte förvånad med tanke på min brist på träning under några månader, som sagt, och att jag dessutom åt precis vad jag kände för och drack alldeles för mycket alkohol när jag var ute och reste.

Träningsrådgivaren jag gjorde testet hos och som även är samma person som jag gjorde det hos sist, tyckte att det var ett jättebra resultat.

I det stora hela är jag OPTIMAL, sa hon. Väger perfekt mycket i förhållande till min längd. Bra muskelmängd och fettmängd. Mitt fokus ligger ju mest på att gå ner fett på magen, och där hade jag tom lite mindre fett i förhållande till resten av kroppen, vilket det inte brukar vara. Man "brukar" ha mer fett runt magen procentuellt men jag hade lite mindre. Hur är det möjligt?! Jag som tycker att min mage är såååå dallrig. Ajja, det blev jag glad över iaf :).

Jag berättade att min målvikt är 70 (jag är 185 lång) och fick svaret att hon inte tycker att jag ska väga så lite, det fungerar om jag vill, men om jag ska fortsätta träna som jag gör nu kommer kroppen inte orka med det på samma sätt om jag "bara" väger 70. Däremot om jag väger runt det jag väger nu (ca 76 kg) så orkar min kropp mer. Detta kanske säger sig själv lite. Men jag blir gärna lite tightare och smalare och minskar på fett, och tränar sen i det tempot jag kan.

Nu gäller det att bara fortsätta kämpa framåt. Mitt mål är att väga mindre nästa gång (om 6 månader) när jag gör det. Och det är ett mål som jag ska nå. Jag tycker det känns tufft att gå ner i vikt nu, trots att jag äter bättre (lchf) och att jag tränar i princip bara kondition och nästan varje dag. Fattar inte.... Men det är väl inte meningen att man ska fatta allt. Nu siktar vi iaf framåt, framåt mot en fit och snygg kropp!! :)

2 kommentarer:

  1. Grattis - vilka bra resultat! :) Det får du verkligen vara nöjd med. Med din längd väger du inte mycket så skynda långsamt. Måste kännas jättebra efter mätningen & samtalet med träningsrådgivaren.

    Heja SAN! :)

    SvaraRadera
  2. Gumman, då handlar det ju om att omfördela - bygga muskler och minska fett. Inte fokusera på vikt utan mäta dig. Tror också att du inte ska tappa för mycket. Det är inte kul att bli så smal att man tappar energi!
    Håller med om att du ska skynda långsamt och omfördela sakta.

    Du är så himla fin som du är, så det så!

    Har du kollat Odenresor? Vi köpte ju ToR för 5000.... ;) Ibland har de sjukt bra erbjudanden. Klart man vill tillbaka! Suck!

    SvaraRadera