tisdag 31 augusti 2010

Sjukgymnastbesök!

Imorse var jag på mitt första besök hos sjukgymnasten. Det var givande! Började med undersökning och gick igenom hur jag tränar, hur mitt liv varit osv. Inte för att det har något med knäna att göra, men jag fick en fin komplimang :). Egentligen borde man kanske inte ta det som en komplimang, men är man som jag, sugen på att gå ner i vikt och förändra, så blir man glad. Vi pratade om hur jag tränat och levt under uppväxten och jag berättade att jag gått ner ganska mkt dom senaste åren. Hon blev chockad och svarade typ med att "Ja, men nu får du verkligen inte gå ner mer! Du är väldigt smal, nästan på gränsen till mager, så det får nog vara stopp nu.". Nu tycker jag ju definitivt inte att jag är mager någonstans, men det var ju ändå lite kul att höra :). Hon frågade om jag hade planer på att gå ner mer, för isf var hon nog tvungen att ge mig stopp-handen i dörren. Hon förklarade att det är viktigt att man inte jobbar med människor som är besatta sjukligt. Vilket jag har full förståelse för.

Hon klämde och kände på knäna och musklerna och senorna runt om knäna. Hon uppmärksammade att mina knäskålar sitter väldigt långt ut på knäet. Och när hon sa det så la jag själv märke till hur konstigt det såg ut. Detta var förmodligen förklaringen till varför jag haft så ont. Jag har mkt mer muskler på utsidan av knäet än insidan vilket gör att knäskålarna dras utåt, och speciellt när jag springer t.ex. Det som behövs är att jag gör olika övningar och töjer varje dag för att inte vara så spänd och för att det ska rätta till sig. Fick lära mig 3 töjningsövningar som jag ska göra hemma 2 ggr om dagen. Dom kändes ordentligt!

Framöver ska jag träffa henne 1 gång i veckan och träna och jag ser lovande på detta! Det känns som att någon som verkligen kan och förstår sig på, har talat. Jag har hopp! :). Och det bästa med allt är att sjukgymnasterna håller till på mitt gym, i gymhallen. Så jäkla perfekt!

Så imorse efter besöket hos sjukgymnasten körde jag 30 mins kondition och sen styrka på det. Nu ska jag snart sätta mig på cykeln mot Gerda för lite gymbaboll. Idag blir det träning x2! :). Höstschemat har börjat igen och det är great!


1 kommentar:

  1. Vad skönt om det ger resultat (övningarna). Ibland är det väldigt bra att konsultera proffsen ;)

    SvaraRadera