söndag 19 december 2010

Uppföljning på viktinlägget..

Blir så glad av alla kommenterar jag fick på mitt viktinlägg. Det är kul att läsa folks reaktioner och tankar om "vikt". För vissa är det viktigt att man är öppen med sin vikt medan andra inte alls tycker det är väsentligt. Alla tänker och känner olika och det är väl himla viktigt!

Jag tycker fortfarande att vikten är viktig för mig. Inte på ett sådant sätt att jag tycker att den ska styra mitt liv, men jag vill ändå ha koll lixom. Vill veta på ett ungefär hur mkt jag väger för att hålla koll. Jag minns när jag började träna hårt för några år sen, och efter några månader, kanske ett halvår, så vägde jag mig och upptäckte "Oj, jag har visst gått ner flera kg i vikt". Tänkte då att jag inte hade någon aning om hur lång tid detta hade tagit, hur mkt vägde jag EXAKT innan jag började gå ner och vilka mått hade jag? Detta kan störa mig ännu. Att jag inte kollade innan för att veta på pricken hur mkt jag gått ner, dels för att veta vilka orsaker som fanns till viktnedgången.

Ett litet exempel på detta är min syster som jag tjatat på om att hon ska väga sig. Hon har vägrat för att hon varit rädd för att bli helt deprimerad. För en vecka sen vägde hon sig och blev SÅ positivt överraskad! Sa att hon var mer motiverad och sugen på träning än någonsin. Vikt behöver alltså inte bara vara något negativt.

Sen måste jag säga att jag tycker det är intressant att läsa vad andra väger när jag läser bloggar. Inte för att jag vill jämföra mig med andra, utan för att det peppar att se hur folk pendlar i vikt beroende på vad dom håller på med för aktiviteter. Det är peppande att följa folks träningsväg.

Sen förstår jag helt och hållet att man inte ska lägga för stor fokus på vikten. Det är MÅTTEN som är the shit och det är även där man märker störst skillnad. Ett exempel på det är att, som jag sa i mitt viktinlägg så hade jag inte gått ner något på hela detta året (förutom sista månaden nu), och trots det så har ett par plagg som jag testat under senaste tiden inte alls suttit likadant. En hög midjekjol sitter helt löst över mage och rumpa. Och en tajt sidenklänning sitter pösigt över midja och byst. Vågen har inte visat något men måtten har tydligen förändrats! :).

Och sen är det viktigt hur man själv ser på sig själv. Som någon skrev i en kommentar, hur man tänker om sig själv tänker andra om en. Och det är så sant! När jag har bra perioder och självförtroendet är på topp får jag många fler komplimanger än dom perioderna/kvällarna när jag inte alls känner mig snygg och smal. Man förmedlar en låg självkänsla och det lockar inte folk. En slutsats är alltså att alltid tänka högt om sig själv (och då menar jag såklart inte att det får gå överstyr :P). Jag är snygg, jag är fin och jag är bra på alla sätt och vis! :). För vi är bra! Eller hur?! :)

2 kommentarer:

  1. Ja det är vi!! :)

    Bra skrivet. Visst kan man bli peppad av vikten också. Huvudsaken att man inte blir besviken om man först är nöjd med sin spegelbild men inte med vikten. Spegelbilden är viktigare.

    Sen får man inte jämföra sig med andra utan bara sig själv. Alla har olika tunga benstommar, olika mycket muskelmassa och binder olika mycket vatten & kolhydrater.

    SvaraRadera