tisdag 15 december 2009

roliga siffror!

Idag fick jag skåda lite roliga siffror. Under nästan hela året så har jag mätt min kropp på olika sätt. Successivt så har dessa siffror ändrat sig, mer eller mindre. När jag gjorde det idag så såg jag att det var ca 3 månader sen jag gjorde det sist. Har bara inte blivit av då min träningsblogg tog slut och jag glömde bort att plocka fram den.
Tänkte visa er lite hur det har ändrats sen jag mätte första gången och sen jag mätte sist.

Sen första gången, mars månad, så har jag minskat..
  • Bröst 5,5 cm
  • Överarm 2,5 cm
  • Midja 7,5 cm
  • Stuss 5 cm
  • Höft "lovehandles" 8 cm
  • Lår 4,5 cm
  • Vikt 9,4 kg
Sen september har jag minskat..
  • Bröst 1,5 cm
  • Överarm 1 cm
  • Midja 3,5 cm
  • Stuss 2 cm
  • Höft "lovehandles" 4 cm
  • Lår 2 cm
  • Vikt 4,2 kg
Med denna slutsats kan jag säga att jag är jävligt nöjd med mitt presterande! På mindre än ett år har jag gått ner nästan 10 kg (inte konstigt att kläderna har suttit pösigare och pösigare!). 10 kg hörs lixom jävligt mycket och jag har svårt att föreställa mig att jag tappat så mycket. Samtidigt som jag faktiskt kan förstå det med tanke på hur många fina komplimanger jag har fått för mitt utseende. Vem som helst som jag träffar, som jag inte träffat på ett tag, säger till mig hur snygg och smal jag har blivit.
Senast i helgen träffade jag och mamma på min gamla kurator som jag gick till i gymnasiet, som även är en av mammas bästa vänner (blev efter att jag gått där då dom började jobba på samma jobb) och hon utbrast hur snygg jag var och hur smal jag blivit. Tyckte jag såg ut som en riktig modell! Jag blir nästan lite obekväm i alla fina kommentarer jag får. Jag tycker att jag förtjänar dom för att jag verkligen jobbar för hur jag vill se ut, samtidigt som jag kan skämmas över att höra det. Alla vet, och alla känner säkert samma lycka över att få höra fina ord, men ändå kan man ha så svårt att verkligen ta det till sig.

Jag ska börja ta det till mig bättre! Mitt självförtroende ligger verkligen på en helt annan nivå än vad den gjort tidigare och det gillar jag! Inte för att mitt självförtroende var dåligt förra året, haha, snarare för högt :P.. Men åren innan så var jag inte alltid på topp. Trodde inte på mig själv och orkade inte ta tag i något. Jag är en helt annan person nu än vad jag var då. En mycket bättre person med bättre livskraft än jag någonsin haft. Jag är glad för att jag är på väg att hitta rätt i mig själv och i min kropp.

Och lite pga. detta så har jag satt upp ett slutmål när det kommer till vikten. Jag har olika mål inom träningsbiten, men när det kommer till vikt så har jag bestämt mig för en vikt som jag vill nå och sen inte gå över. Mitt mål är att gå ner 3 kg till från den vikt som jag har nu. Varför just 3 kg är av lite olika anledningar. Enligt mitt BMI så kommer jag ligga på nederkanten (ca 20) av idealvikt, och jag tror att jag kommer trivas bäst där. Inte för att man kan gå efter sitt BMI helt och hållet, men det är ju ändå en riktlinje lixom..
Sen tror jag att det är jävligt viktigt att man verkligen håller sig till sina mål och inte vill ha mer och mer och mer. Någon gång måste man nöja sig och förstå att det räcker.
Jag kommer ge er läsare mitt ord på att jag ska nå mitt mål och inte överskrida, oxå måste ni hjälpa mig att hålla det! :)

Efter dom 3 kg kommer det ju inte ta slut för det. Då har jag nått min personliga idealvikt, men kommer att påverka min kropp på andra sätt (mått är ju verkligen viktigare än vikten tycker jag!). Ändra former osv. Jag har ju fortfarande saker på min kropp som jag vill tighta till. Magen och armarna t.ex. Jag kommer att ha att hitta på så att säga ;).

Nu tänker jag avrunda detta mått-och-vikt-inlägg med att berätta om min roliga träning idag!
Jag och Ellinor möttes på gymmet för ett grymt gympass. Vi styrketränade i ganska exakt 2 timmar där 40 min av dom var kondition. Vi körde hela konditionsbiten på löpband, där ca 30 min av dom var löpning och resten powerwalking. Riktigt najs! Sen gymmade vi och utbytte lite info. Hon visade några av hennes favoritmaskiner och jag några av mina. Några av hennes var riktigt bra och jag kommer definitivt använda mig av ett par av dom i fortsättningen. Redan i eftermiddags så kände jag av träningen i mina armar och axlar. Undra hur det kommer att kännas imorn ;).
Just gymmandet tycker jag kan kännas ganska segt när man är själv så det var riktigt kul att träna ihop idag. Hoppas vi kan göra det snart igen!

Nu ska jag fylla på mitt glas med vatten och ta någon clementin. Jag känner mig lite uttorkad faktiskt. Som att jag skrikit ut bokstäverna här i bloggen istället för att knappat dit dom ;P

GONATT!

1 kommentar:

  1. Woho! Bra jobbat! Kul att höra att det går bra! Nu ska jag oxå ta tag i mitt så jag har några siffror att visa nästa år! haha.. =)

    SvaraRadera