lördag 2 april 2011

Oopsies

Idag har jag gjort något väldigt smidigt och gott - Oopsies! Ett "bröd" för lchf-are, utan kolhydrater! Perfa!

Recept för 6 st Oopsie-bröd:
35 mins tillagningstid

3 ägg
100 g philadelphiaost
Lite salt
Ev. lite bakpulver (jag hade i lite grann)

Dela på äggvitor och gulor. Vispa äggvitorna hårt med lite salt. Man ska kunna vända på bunken utan att vitorna rinner ur. Vispa gulorna i en annan bunke tillsammans med philadelphiaosten och (Ev. lite bakpulver). Sedan vänder du försiktigt ner ostsmeten i vitorna. Lite i taget. Rör inte alltså, utan blanda försiktigt. Detta för att man vill bibehålla luften i smeten. Klicka sedan ut på smörat bakplåtspapper och grädda i ugnen på 150 grader i 25 minuter!


Själva brödet smakade inte så mycket i sig, men vill man kan man ju bara krydda lite extra. Kanske lite brödkryddor och lite mer salt? Jag tyckte det var jättegott! Bra substitut till bröd nu när man inte får äta det, och när det var nygräddat med smör och korv & ost på så var det inte alls dumt. Kommer definitivt göras fler gånger! :)

Ikväll är det kalas för min lillebror här hemma hos mig - hela familjen samlad och det gillas! Det blir baconlindad fläskfilé vilket passar mig utmärkt, smarrig ädelostsås (bra det också!) och hasselbackspotatis som jag tyvärr inte kommer att testa.. Men en massa rotfrukter i ugnen blir det till mig och vanlig sallad - mums! Kanske jag tar en liten bit av mammas supergoda nybakade bröd som hon hade med sig. Får ju egentligen inte, men kan nog inte låta bli.. :O.

Till efterrätt blir det den där cheesecaken som var med i Halv åtta hos mig (kommer nog smaka en liten bit - ost är ju bra!) och sen har jag bakat lchf kladdkaksmuffins. Recept och bild kommer senare! :) Trevlig kväll vänner!

1 kommentar:

  1. trevlig blogg! och riktigt bra bilder med, vad har du för kamera?

    SvaraRadera