onsdag 4 november 2009

Food Inc

Nu tänkte jag skriva om en sak som har gjort mig riktigt illa till mods. För ett par dagar sen så lurade Jim in mig på att vi skulle se på en omtalad dokumentärfilm. Food Inc heter den och har fått väldigt bra betyg. Vi började kolla på den i måndags, samma dag som vi skulle äta chili con carne. Det var det sämsta valet någonsin. Maten då alltså..

Den här dokumentären handlar om vad som händer med vår mat innan den kommer ut till affärerna. Kanske lite som boken "Den hemlige kocken". Bakgrunden till all den mat som vi stoppar i oss. Jag kan säga att bara en liten bit in i dokumentären så reste jag mig upp i ren skräck, la en kudde över huvudet och var helt chockad och förtvivlad!

Jag har aldrig ens funderat över att bli vegetarian för jag älskar kött för mkt för att kunna välja bort det i mitt liv.. Att äta kött känns som en naturlig del i människans utveckling, men ur synvinkeln i dok. så får det fan oss normala människor att se ut som monster!
Jag har lixom aldrig tänkt att jag skulle kunna välja bort kött för att djur far illa, för jag har inte riktigt trott att dom gör det. Jag har tänkt att det är naturens gång och dom har ett bra liv tills det är dags för dom att "kola vippen". Men när jag såg detta så blev jag uppriktigt ledsen och kände ett starkt hat.. Jag skulle kunna döda människor istället (okej, lite overkill men ni förstår säkert.. djurhatare är äckliga människor!).

I den här dok. fick man se något helt annat än att slaktdjur har det bra.. Jag tänker inte gå in på detaljer. Jag pratade om det med både mamma och syrran och ingen av dom ville veta något som hade hänt. Tror att det är så med dom flesta, att man väljer att inte veta så slipper man må dåligt över det.
Men som Jim sa när han övertalade mig, det är allmänbildning. Detta kan vara bra att veta. Och jag håller absolut med! Det värsta är att det kan få så hemska konsekvenser för en själv..

Efter i måndags har jag inte kunnat äta kött! Jag lagade vegetariskt både igår och idag. Nu säger jag inte att jag kommer att fortsätta med det.. Nä, förmodligen inte.. Bara just nu, såhär tätt inpå att vi sett den, känns det inte rätt.
Jag var förtvivlad när jag pratade med mamma om det och började snacka om vad fan jag då skulle äta när t.ex. jag och Jim ska ut och äta på fredag, och när vi ska fira mamma på Rose Garden i Malmö när hon fyller 45..

En tröst är att det nog inte alls går till såhär i Sverige. Sverige är ett mkt mer kontrollerat land. Att vår mat är bättre, och kommer från bra "hem". Dokumentären speglar ju hur det är i USA och USA är USA.
En sak som dom berättade i dok. var att för ca 30 år sen så gjorde man ungefär 50 000 inspektioner på slakterier osv, medans man nu enbart utför ca 6 000 om året. SEX TUSEN!!??!! Borde det inte vara tvärtom? Att utvecklingen går framåt?!!

En sak är säker.. JAG TÄNKER ALDRIG ÄTA KÖTT I USA!!!!!!!

(ps. Om ni väljer att se den så lägg märke till dom bra slagorden i slutet - detta kan vara ett riktigt bra wake up call för många!)

4 kommentarer:

  1. Nä pi kisen, jag kan knappt tänka mig=(

    SvaraRadera
  2. Hej hej!!
    Jag är själv uppvuxen på en gård som har köttproduktion och känner även många som har det. Jag vet inte vad du sett i filmen men på de gårdar jag känner till blir djuren behandlade bra. Mycket mat, motion samt kärlek. Så jag tror inte att det är någon fara med att äta kött. Dock vet jag om att det finns säkert de gårdar där djuren blir behandlade dåligt, men extremfall finns överallt.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jo, självklart förstår jag att filmen ska spegla hur det kan se ut och hur det ser ut på vissa ställen. Och sam sagt är detta USA, och deras matkultur vet vi är inte den bästa.
    Jag tror Sverige har betydligt högre standard och sköter allting mkt snyggare.

    Det hade dock varit väldigt skönt att veta var köttet kommer ifrån. Att köpa direkt från ett slakteri hade ju varit det ultimata, men förmodligen jättedyrt.

    Jag behöver nog bara vänja mig vid tanken.. sen blir allting bra igen! :)

    Tack för lite reflektioner!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Sånt här är så intressant! När jag såg Uppdrag granskning om den odlade laxen blev jag illamående. Kunde inte käka lax på gud vet hur länge!

    Det är så svårt det där med hur man ska ställa sig. Antagligen har djuren det bättre i Sverige, men jag tror att vi lurar oss själva om vi tror att de lever gott ute på en grön äng eller nåt.

    Har du läst Den hemliga kocken? Läskigt allt det där, hur processad vår mat egentligen är och att matproducenter ständigt försöker lura oss konsumenter.

    SvaraRadera