måndag 23 november 2009

vikt, ångest och oroligheter

I helgen har det inte blivit mycket bloggande. Har inte hunnit med, samtidigt som jag dragit mig för det för att jag helt enkelt inte haft ork..

Men tränat har jag minsann hunnit med ändå! Gick på ett bra spinningstyrka-pass i fredags innan det var dags för fredagsmys. Käkade hur mycket godis som helst!
Åt först värsta hamburgertallriken på en restaurang nere i stan med älsklingen, innan vi begav oss hemåt. Väl hemma så käkade vi godis i massor. Choklad, kakor.. ja, you name it!

Och det värsta av allt var inte att jag åt en massa gott. Jag menar, jag har ju ett avtal med mig själv att jag ska få unna mig vad jag vill på helgen om jag bara sköter mig mitt i veckan och det hade jag ju gjort. Det värsta var att jag fick sån jävla ångest efter att jag tryckt i mig en massa. Jag fick sån ångest att jag kände mig tvingad att motionera på något sätt lördagmorgon innan jag skulle ge mig iväg till Kristianstad för 2 härliga dagar. Hann inte med så mkt träning men jag gick iaf en runda på ca 3 km.
Jag tycker ju att morgonträning är underbart så det är ju verkligen inte det som är felet.. Felet är att jag inte, absolut INTE, ska få dåligt samvete eller ångest för att jag unnar mig något.

Jag citerar vad mamma sa till mig - "Man ska enbart träna för att man vill träna och inte för att man känner sig tvungen. Går du ut och tränar för att du har ångest och känner dig tvungen, ja det är då det kan bli farligt för dig!".
Jag håller absolut med! Jag var arg på mig själv för att jag ens tillät mig själv att känna som jag gjorde. Jag hade ju gjort mig förtjänt av godsaker!
Jag var ju tom. så himla stolt över mig själv när jag i torsdags bara satt och tittade på när mina gäster (lillebror+flickvän) och Jim åt glass med chokladsås och strössel och chokladboll till det. Jag velade fram och tillbaka om jag kanske kunde iaf ta en chokladboll, men bestämde mig för att skita i det för att jag var så nära helgen ändå. Det var en underbar känsla jag kände när jag senare på kvällen gick och la mig. Jag mådde lika bra utan och var nöjd med mitt beslut.

Jag ska försöka få bort den känslan igen. Jag vill inte tillåta mig själv att få ångest. Inte nu när jag tränar så pass mycket som jag gör, och äter så pass nyttigt i veckorna som jag gör.
Känner redan lite oro över att vi på lördag ska ut och äta den stora asiatiska buffén på Rose Garden Supreme i Malmö för att fira mamma. Jag är löjlig!! Skärpning på mig nu!

Samtidigt kan jag säga att jag på ett sätt tycker att lite oro eller vad man ska kalla det, är befogat. Jag kan bli besviken när jag på måndagmorgonen väger mig och ser att jag gått upp ett par kg under helgen, bara för att jag ätit så mycket gott. Jag kämpar ju ändå med att behålla vikten nere och kg som jag tappat vill jag inte "förstöra" genom onyttigheter.
Jag har ju tidigare bestämt med mig själv att 3 dagar (fre-sönd) är för många dagar att äta gott på. Det är ganska okej med 2 dagar men man kanske ändå kan äta med måtta en av dom dagarna. Imorse var jag ca 1,5 kg ifrån vad jag ungefär vägt den senaste tiden och det känns inte så kul.

Jag ska iaf försöka balansera vikten lite bättre så jag har den ganska stadigt tills julen och resan kommer. Då lär det inte bli lika enkelt att skärpa sig.. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar